سفیر برند
سفیر برند به کسی گفته می شود که توسط شرکتها استخدام می شود تا باعث افزایش آگاهی از برند گردد. این افراد معمولا شامل افراد معروفی هستند که بر جامعه ای از افراد نفوذ داشته و با استفاده از استراتژی های تبلیغاتی بتوانند ظاهر، رفتار، ارزشها، سایر مولفه های برند را به جامعه معرفی کنند. سفیران برند عموما شامل رهبران فکری، سخنران های مثبت، و یا فعالان اجتماعی هستند و یک فرد تاثیرگذار بر جامعه شناخته می شوند. توجه شود که در معنای جدید، هر کسی می تواند سفیر برند باشد و حتی با صحبت های خود بر یک نفر تاثیر بگذارد. برخی انواع سفیران برند در بازارهای فعلی شامل موارد زیر هستند:
- مدیران برند که تلاش در گسترش برند یک شرکت دارند.
- دانشجویان یک دانشگاه که به تحصیل در آن دانشگاه افتخار می کنند.
- اینفلوئنسر ها و سلبریتی ها که در قبال دریافت وجه سفیر برند می شوند.
- کارمندان یک شرکت که در آن کار کرده و از شرایط کاری خود رضایت دارند.
- کنشگران اجتماعی که برای فعالیت های خیریه عمل می کنند.
- مدل های تبلیغاتی که از جذابیت های بصری شخصی برای تبلیغ یک برند استفاده می کنند.
- مشتریانی که از خدمات یک شرکت راضی هستند و تبلیغات دهان به دهان می کنند.
- افرادی که یک خاطره خوب از یک برند دارند و در رسانه های اجتماعی از آن تعریف می کنند.
- افرادی که با انتشار نظرات خود در سایتها و شبکه های اجتماعی از یک برند صحبت می کنند.
- برندسازی شخصی: در برخی از موارد، افراد سعی می کند شخصا برند خود برندسازی کنند.
بر اساس نظریات: گورین، لو، نیوئل، دیویس، توماس، کرسول، میچوت