تعیین هدف برای مقاله

تمام مقالاتی که در یک سایت درج می‌شوند برای هدفی نوشته شده‌اند و مهم است ما نیز بدانیم که هدف از نوشتن یک مقاله در سایتمان چیست. شما باید این هدف را به صورت واضح به اطلاع مخاطب خود نیز برسانید. با توجه به آسان بودن پیدا کردن یک جایگزین برای سایت شما، اگر مخاطب نتواند هدف از یک مقاله را در دو خط ابتدایی تشخیص دهد، احتمالا به سراغ مطالعه از سایتی دیگر خواهد رفت. هیچکس دوست ندارد وقت خود را در سایتی تلف کند و در انتها به هیچ نتیجه باارزشی نرسد پس از ابتدا دقت می‌کند که یک مقاله را بخواند یا خیر. شما باید بتوانید در بخش چکیده، مخاطب خود را قانع کنید که مقاله را بخواند. بنابراین لازم است شما یک چکیده شامل حداکثر 50 کبمه که کل مباحث را به صورت کلی پوشش دهد بنویسید و در ابتدای مقاله قرار دهید. چند دسته اصلی از اهداف برای نوشتن یک مقاله در سایت به شرح زیر است:

  1. رقابت: ممکن است ما بخواهیم به دلایل مختلف با سایت دیگری رقابت کنیم. این رقابت می‌تواند با هدف برندسازی، حفظ برند، گرفتن جایگاه در بازار، و... باشد. در این شرایط لازم است ابتدا به آنالیز رقبایی که در سرچ گوگل حضور دارند بپردازیم. این نحوه آنالیز به صورت جداگانه بیان خواهد شد اما مشخص است که اگر شما می‌خواهید بالاتر از سایر رقبا باشید، باید محتوای بهتری به مخاطب خود عرضه کنید.
  2. مسئولیت اجتماعی: برخی سایتها مانند خیریه ها با هدف مسئولیت اجتماعی اقدام به درج مقالات در سایت خود می‌کنند. البته این سایتها نیز لازم است با سایتهای دیگر رقابت کنند زیرا اگر مطلبی را در سایت خود بنویسید و کسی آنرا نخواند فایده‌ای ندارد. حتی سایتهای خیریه نیز باید در نتایج جستجو با دیگران رقابت کنند تا دیده شوند.
  3. فروش محصول یا خدمت: در هر حالت، یکی از اصلی‌ترین اهداف راه اندازی یک سایت، فروش یک محصول، خدمت، ایده، و یا یک هدف است. ممکن است این گفتار از نظر شما بیش از اندازه فلسفی به نظر برسد اما حتی یک گفتار نیز باید خریدار داشته باشد و بهای آن شامل وقتی است که برای تفکر به گفتار صرف می‌شود. علی‌هذا در اینجا منظور ما کسب درآمد از سایت است که ارتباط مستقیم با علوم بازاریابی و فروش خواهد داشت پس کسی که قصد دارد مقاله‌ای با هدف بازاریابی و فروش ینویسد، باید نسبت به آن علوم نیز اطلاع کامل داشته باشد. فقط در یک نکته، لازم است بیان شود که با توجه به بمباران تبلیغاتی در جوامع صنعتی، مشتریان در برابر با هرنوع محتوای تبلیغاتی مقاومت بسیار شدیدی داشته و اتفاقا روش‌های تبلیغات را نیز به خوبی می‌شناسند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که از پوسترها، متون، مقالات، و هر نوع محتوا که به صورت عریان تبلیغاتی است پرهیز شود. بهتر است مقاله شما دارای جنبه‌های علمی و ارزش افزوده برای مخاطب باشد تا به آن توجه کند و حجم تبلیغات از 10% کل مقاله تجاوز نکند.
  4. اهداف چندوجهی: ممکن است اهداف یک مقاله ترکیبی از جنبه‌های مختلف باشد. در این حالت باید دقت کرد که محتوای نوشته شده کدام اهداف را تا چه حد پوشش می‌دهد. اما اکیدا پیشنهاد می‌شود که اهداف مقاله با یکدیگر مرتبط باشند مثلا نمی‌توان مزایای خاوریار و جاروبرقی را در یک مقاله بیان کرد و مخاطب نیز در مواجهه با چنین مقاله‌ای از خواندن آن صرفنظر می‌کند.