مدیریت جهل
یا مدیریت ناآگاهی شناخت آنچه است که سازمان باید بداند و نمی داند و درواقع بخش کلیدی در افزایش دانش سازمانی است. جهل سازمانی از طرق زیر شناسایی می شود:
- اظهار پرسنل یا ذینفعان که شخصا به نتیجه رسیده اند در موضوعی دانش سازمانی وجود ندارد
- بررسی ارزیابان خارجی مانند مشاورین
- اختلال در فرایندهایی که راهکاری برای اصلاح آن وجود ندارد
- برگزاری آزمون برای کارکنان که مشخص شود دانش سازمانی در موضوعی پایین است
- دریافت گزارشات از بانک دانش
- مقایسه سازمان با رقبایی که در موضوعی قویتر عمل می کنند
- ورود به بازار جدید یا تولید محصول جدید
بر اساس نظریات: دشنه، اسرائیل، رابرتز، زک