نقشه راه فناوری technology plan

نوعی برنامه ریزی برای دوام آوردن شرکتها در بازارهای نوآورانه با تلاطم بالا است. طراحی یک نقشه راه فناوری شامل مراحل زیر است:

  1. شرایط فناوری و دانش موجود در سازمان با کمک تمام واحد‌های ذیربط لیست برداری دقیق می شود
  2. تمام ایده هایی که می توانند باعث رشد محصول، بازار، برند، و درآمد شوند جمع آوری می شوند. کانالهای جمع آوری شامل رصد بازار، نظرات مشتریان، نظرسنجی ها، و... است. سپس یک یا چندتای آنها برای اجرا با توجه به ظرفیت‌های سازمان انتخاب می شوند
  3. مشخص می شود که برای اجرای ایده های جدید که جهت اجرا انتخاب شده اند نیاز به چه فناوری هایی وجود دارد
  4. چنانچه فناوری در سازمان وجود نداشته باشد، راهکارهای کسب دانش و فناوری مطابق آنچه در ادامه گفته می شود کسب می شوند. همچنین باید بودجه تحقیقات در این مرحله مشخص شود.
  5. یک نفر از داخل سازمان بعنوان رهبر برای تدوین نقشه راه انتخاب می شود که باید پشتیبانی مدیران بالادستی را داشته باشد. این شخص باید دانش و تجربه کافی را ضمن انگیزه و توان اجرایی داشته باشد
  6. همچنین باید گروه های درگیر در تدوین نقشه راه فناوری بهمراه صورت وظایف مشخص شده و به ایشان ابلاغ گردد
  7. برای نوآوری باید یک چشم انداز تعیین شود که بگوید به کجا باید رسید. این چشم انداز باید با «بیانیه چشم انداز» که در مدیریت استراتژیک تبیین می شود همراستا بوده و آنرا در جهت رسیدن به اهداف یاری کند. چشم انداز باید کاملا واضح بوده و شامل جزئیات بشود
  8. مشخص شود که این نقشه راه فناوری قرار است کدام محصولات را تکمیل، توسعه، و یا ایجاد کنند. تعیین نیازهای حیاتی محصول با نظر تمام واحد‌های مرتبط و از طریق تحلیل سناریو انجام می شود
  9. دامنه فناوری باید مشخص شود یعنی بیان کند که تا چه حدی نیاز به چه فناوری هایی وجود دارد. این باعث کنترل هدررفت منابع می شود. گاهی ممکن است چند فناوری بصورت همزمان برای توسعه یک محصول نیاز باشد
  10. الزامات اجرایی مشخص می شود مثلا گفته می شود که هزینه تحقیقات مجاز برای توسعه فلان محصول چقدر و در چه زمانی است و چه میزان احتمال خطا مجاز است
  11. راهکارهای تامین فناوری از خارج مانند جستجوی منابع باز، کمک گرفتن از سازمانهای تحقیقاتی، رجوع به تحقیقات قبلی و... بررسی و تعیین می شود. این کار باعث کاهش زمان و هزینه می گردد
  12. در برخی مواقع، برای تامین یک فناوری موانع قانونی مانند حق مالکیت فکری وجود دارد. در این شرایط باید هزینه ی تامین آن یا راهکارهای جایگزین لیست شود
  13. گاهی ممکن است برای توسعه یک محصول بتوان از چند فناوری متفاوت استفاده کرد. بنابراین فناوری های جایگزین را لیست کرده و برای هرکدام مزایا، معایب، هزینه، سرعت، زیرساختها و... را پیشبینی می کنیم. برای این مرحله نیز تحلیل سناریو لازم است (۱۴) کل نتایج را جمع بندی و بصورت یک سند مکتوب گردآوری می کنیم. این گزارش باید شامل تمام موارد فوق بهمراه اسناد فنی باشد. همچنین باید مشخص شود که کدام بخشها و فناوری ها در آن دیده نشده اند
  14. نقشه راه فناوری که حالا گردآوری شده است باید در حضور تمام واحدها و افراد ذی‌ربط به بحث گذاشته و تصویب شود تا اجرا گردد. اگر اصلاحی نیاز داشت، باید در همین مرحله اصلاح شود
  15. برای نقشه راه فناوری باید دوره های بازنگری مشخص شود و پس از بازنگری، نقشه راه اصلاح شود. یعنی تبیین نقشه راه فناوری یک بار انجام شده اما همیشه نیاز به بازنگری و اصلاح با توجه به شرایط شرکت و بازار دارد
  16. نقشه راه فناوری را باید بوسیله فلوچارت به زبان ساده، بدون جزئیات، و با ظاهر گرافیکی رسم کرد و در اختیار پرسنل قرار داد تا از کلیات آن باخبر باشند

بر اساس نظریات: پروبرت، الکساندر، اولیویرا، روزنفلد، پتریک، اکولز، گارسیا، تورستن، کلینمنتر، فاال، میچل، پروبرتز، باتیستلا، پیلتون، ماسوانگانی، ویلیارد، گرونولد، لیشکا، گموندن