کمپین فروش یا برنامه فوق العاده فروش در زمان محدود
با هدف زیر انجام می شود:
- جذب مشتریان جدید و برندسازی
- حفظ مشتری فعلی و وفاداری برند
- معرفی محصول جدید
- گرفتن سهم بیشتر بازار از رقبا
- فروش اقلام مازاد در انبار
ابزارهای کمپین ها معمولا تبلیغات، تخفیفات، امتیازات بیشتر برای خریداران، حراجی، هدایا، فروش اقساطی با شرایط ویژه ، یکی بخر دوتا ببر، اعطای اشتراک رایگان، کارت شانس قرعه کشی، گیمفیکیشن، مسابقات همراه با جوایز، امتیازات ویژه برای جذب نماینده، اولویت در محصولاتی که صف خرید دارند و پیشفروش، امضای یک بیانیه مردمنهاد، برنامه های خیریه، مهمانی و شام، رایگان بودن غذای کودکان در کمپین رستورانها، استفاده رایگان از برخی خدمات برای مدت محدود، و هر چیزی که برای تحریک مشتری به خرید ممکن باشد در مدت محدود است. کمپین ها می توانند برای مصرف کننده نهایی و یا همکاران آن صنعت جهت گسترش نقاط فروش طراحی شوند. در کمپین های آنلاین باید همه چیز بینهایت واضح باشد چون:
- مشتری می تواند قیمت ارزانتر را به راحتی با یک جستجو پیدا کنند
- احتمال می دهند که نوعی فریب باشد
- به تخفیفات بهتر از هدایا واکنش نشان می دهند.
توجه شود که برنامه کمپین ها توسط دپارتمان پشتیبانی فروش تنظیم شده و تمام امکانات سازمان برای آن کمپین بسیج می شود. چارت دقیق و تقویم فروش (یعنی در هر روز چه کاری با چه بودجه ای و توسط چه کسی و با چه ابزاری انجام شود) تنظیم می شود و همه ملزم به همکاری هستند. برای کمپین هدف تعیین می شود که عموما شامل:
- میزان مواجهه مشتریان با کمپین و برند
- میزان فروش بر مبنای ارزش ریالی یا تعداد فروخته شده
- میزان سرنخ های جمع آوری شده از مشتریان مثل شماره تلفن که بعدا بشود با آنها تماس گرفت و کالا یا خدمت را عرضه کرد.
برای هرکدام از پارامترهای کمپین سنجه تعیین می شود که این کار برای کمپین های دیجیتال آسانتر است تا بتوان آنرا در حین و بعد از کمپین آنالیز کرد.
بر اساس نظریات: تیلور، جینسونگ، فرهنگمهر، بریتو، گدنک، جلسین